Tuesday, June 15, 2004

Första läkarbesöket - 15 juni 2004

Jag fick tips om kliniken av en en ungdomsmottagning som jag ringde och bad om råd. Ringde dit och fick prata med Eva som berättade att de jobbade med smärtsamma samlag.
Eva var trevlig, kändes kunnig och seriös. Började med att jag fick berätta om mig, berättade om slidkrampen, våldtäkten etc. Berättade sedan att jag hade tagit reda på vad slidkramp var och börjat öva med fingrar och stavar själv och kommit riktigt långt. Hon frågade mig om jag hade några andra problem och jag sa nej.

Sen ville hon undersöka mig. Jag var noga med att förklara att jag var orolig och inte tyckte om undersökningar och hon sa att hon skulle börja med att undersöka de yttre delarna och inte göra någonting annat utan att säga till först. Jag litade på henne. Hon gjorde sådana där smarta saker som att ta på mitt ben först, så jag inte skulla rycka till när hon tog på mig. Hon tittade runt och såg riktigt bekymrad ut. Sen tog hon en stor bomullspinne och berättade att hon skulle peta på mig med den, jag sa okej, eftersom jag visste att det var så man gjorde för att undersöka vestibulit och andra saker, tack vare den eminenta boken ”the V book”.

Så började hon peta, det var ju inte skönt, men bara lite obehagligt och ”petande”, sen plötsligt kom hon åt en punkt som gjorde svinont! Jag pep till och sen när hon fortsatte peta så skrek jag nästan. Gjorde jätteont. Hon berättade att hon nu skulle fortsätta peta i själva slidmynningen och jag förberedde mig, men där gjorde det inte det minsta ont. Sen frågade hon om hon kunde stoppa in ett finger i slidan, utan några redskap. Jag gick med på det och bad henne ta myyycket glidmedel och det gjorde hon med ett skratt. Jag koncentrerade mig enormt på att slappna av och lyckades låta henne föra in fingret utan någon kramp!! Jag kunde knappt tro att det var sant, det gjorde inte ont! Jag borde verkligen vara stolt över mig själv.

När hon var klar frågade hon mig om jag kunde se mig själv i en spegel och jag sa att jag inte hade några problem med det, så hon gav mig en handspegel och bad mig hålla upp den så jag kunde se min vulva. Sen pekade hon ut ett område där jag var riktigt röd.
Jag fick kliva ned och klä på mig igen och sedan berättade hon för mig att jag hade vestibulit. Hon hade inte kunnat se några slidkramper, så först verkade det inte som hon trodde mig, men jag förklarade för henne att jag absolut hade haft vaginism, och att jag bara klarat att arbeta mig igenom det. För en månad sedan hade det inte funnits en chans på miljonen att jag hade klarat det där, hela jag hade krampat och till och med mina ben hade varit spända.

Hon ritade en liten bild och visade mig att jag var knallröd och hade jätteont precis runt slidmynningen, i vestibuliten, dvs området runt slidmynningen, mellan de inre blygdläpparna. Jag hade ont i de nedre delarna, från klockan 4 till 8 ungefär, särskilt precis i underkanten av slidöppningen.
Hon förklarade att ingen vet vad vestibulit orsakas av eller vad det egentligen är. Vissa tror att det är en form av inflammation. Man har ingen bestämd behandling, men provar olika saker med olika patienter. Smärtan kan leda till vaginism/slidkramp och då bildas en ond cirkel där kramperna och spänningarna gör att vestibuliten förvärras. Hon sa att hon hade varit med om patienter som ständigt gick med spända muskler i underlivet. Och då gör det självklart ont efter ett tag och allt förvärras.

Hon sa att jag skulle fortsätta med mina övningar med stavar och fingrar. Hon föreslog att jag i alla fall skulle försöka tre gånger i veckan. Sen skulle jag smörja in det ömmande området med en fet kräm, Locobase, två gånger om dagen. Minst två gånger om dagen. Det kunde tydligen hjälpa. Hon sa att det var viktigt att jag verkligen smörjde och masserade med locobasen och inte bara kladdade på en klutt. Genom att massera området lite försiktigt två gånger om dagen så lär sig kroppen att slappna av och att det inte gör ont.

Eftersom det var semestertider nu så kunde vi inte fortsätta, utan jag skulle prova det här över sommaren och komma tillbaka till henne den 3:e augusti.

Behandlingen efter första läkarbesöket, det hon rekommenderade är markerat med en *:

Min plan efter 15 juni:
- Inga fler parfymerade tvättmedel.
- Byta underkläder. Vita bomullstrosor, inte svart microfiber.
- Så lite jeans som möjligt, mer kjol och lösa byxor.
- Fiskleverolja dagligen, mer multivitamin.
- ACO Intim olja, istället för tvål, den är mildare än deras intimtvål t.o.m.
- Smörja med Locobase två gånger om dagen. *
- Öva med stav tre gånger i veckan. *

1 Comments:

Blogger S. DE BOURG said...

hej, jag undrar om jag skulle kunna fråga dig om råd och tips angående vaginism?

11:47 AM  

Post a Comment

<< Home